Bruce Duffy – Neštěstí bývalo mým bohem román o životě prokletého basníka Arthura Rimbauda


Na tuhle knížku jsem byla hrozně zvědavá. Nastal tu však můj obvyklí problém s
životopisnými romány. Pokud čtete autobiografii tak máte alespoň nějakou nadějí že to dotyčný opravdu zažil, pokud na vás na konci nevyrukuje s tím že některé události mohou být smyšlené.
Na druhou stranu pokud někdo píše o někom má dvě možnosti, držet se faktů a napsat něco na pomezí populárně naučného textu s trochou vlastní invence.
Druhá možnost je jděte vastní cestou, což u některých autorů znamená že na světlo vytahují nová fakta, či si osobu idealizují.
V téhle knize jak hrdě hlásí poznámka pro čtenáře :
„jde spíše o fiktivní příběh, který se nesoustředí na fakta a přísné řazení řazení jednotlivých událostí...“
„ Mým cílem nebylo zprostředkovat historicky ověřená fakta, spíše jsem se snažil kreslit obraz člověka, který se stal legendou“
Tolik pár vytrhlích vět z poznámky, to mě jěště víc nutilo otočit list a zjistit co tím basník vlastně zamýšlel.

Knížka zachycuje Arthurův život v jeho různých etapách. Jeho nejslavnější tvůrčí období a život s Verlainem. Zde je zachycen i Verlainův život a rozpad nejen jeho maželství a i celého života.
Čemu s autor dost věnuje je jeho život jako obchodníka se smrtí v Africe. Tohle mě docela potěšilo, většina knížek co jsem kdy o Rimbaudovi četla, věštinou Afriku shrnula do pár stráneček a už je jí nijak nevěnovala. Duffy tady popisuje jeho život i zranění nohy. Návrat do Evropy.
Celkem dost prostoru tu autor vyhradil postavě Arthurovi matky.

  • knížka je prokládaná básněmi a úrývky Rimbaudova díla
  • celkově knížka nebyla špatná, ale třeba knížky z edice československého spisovatele nebo
    F. X. Šaldy mě asi zaujali víc

5 komentářů:

  1. A četla jsi Navzdory básník zpívá? Mohla by se ti líbit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo četla a ano líbila, vidíš mohla bych o ní napsat.

      Vymazat
  2. Ze zvědavosti si rozhodně hodlám tuto knihu přečíst :-)
    Ty mi vždy přineseš nějakou skvělou inspiraci .!!

    OdpovědětVymazat
  3. Zařadím na seznam, nejsem sice moc velký fanoušek Rimbauda, ale Úplné zatmění bylo úžasné :D.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslím, že jde o docela povedené dílo. Byť mi něco připadlo už naddimenzovaný, četlo se to dobře a je znát, že autor se Rimabudem opravdu podrobně zabýval.

    OdpovědětVymazat