Zahradní okénko: Jak využít a zpracovat kde co

Na tenhle zahradní článek mě přivedl Vy-víte-kdo, protože jak využít věco co normálně vyhazujeme. To je přece úžasný a geniální téma. Vezmeme si jenom plevel, ježiši ten je tak otravne atd. Jenomže je všechno co je plevel ke škodě? Stačí si vzpomenou na Sama Křepelku, když si myslel že Králův lístek je plevel a ejhle copak zachránilo Frodovi život. Neříkám nechat zarůst zahradu spíš umět využít i něco by normálně zkončilo v kompostu nebo hůř v popelnici.
( Ten obrázek z Officu miluju, no den země není ale tématicky víteco. )

Kopřiva- kdo by neznal tuhle žahavou potvoru. Tahle rostlina je spjata s bohem Thorem, taky ukazuje vchod do země skřítků.Můžet si z ní uvařit čaj. Dá se využít místo špenátu. Kopřivy jsou bohaté na vitaminy C1, B2 a B6 a mnohé minerály, důležitým prvkem je obsažený chlorofyl, působící protizánětlivě. Sbíráme na jaře. Žahání já mám asi už zvyklé ruce, ale stačí i studená voda s mýdlem.

Pampelišky - ony jsou hrozně krásná malá sluníčka, ale až odkvetou tak je máte všude a sousedi vás chcou zabít. Osobně můžu doporučit med, já ho vyráběla a je to něco moc dobrýho. Kromě toho se dá využít do salátů, nebo zase na čaj. Pampelišky pokdu je chceme dosta ze zahrady tak je nesmíme nechat odkvést. Což se snadjěí řekne než udělá.

Bršlice - otravná rostlina co mě neuměrně zarůstá. Můžme ji sníst jako salát jenom mladé. Obsahuje vitamín C a jiné prospěšné látky. Působí i na křeče v břiše, nebo na bolest kloubů. Pokud se jí chcte zbavit tak vytrhávat, vytrhávat a vytrhávat, nebo zkusit něčím přehubit. U nás třeba signalizuje

Rostlin je mnohem více, ale s těmihle se denně setkávám já. Fajn knížka je Rok ve Svatojánu od Evy Francové( ano vím že tuhle blogerku tu má často) čerpala jsme z ní některé části textu.

Zpracování kde čeho
Jak zpracovat slupky a kde co? Kompost klidně malý, klidně urobený na koleni. Na zahradě klidně místo ohraničené, nemusíme kupovta ani kompostér pro začátek. Kompost potom využijeme na hnojení. Co do kompostu NEPATŘÍ:
  • kosti, odřezky masa, kůže (lze kompostovat, avšak vždy by měla proběhnout tzv. hygienizace, která zajistí usmrcení původců chorob)
  • stolní oleje a tuky (v menším množství lze kompostovat, vhodné je nechat je nasáknout do savého materiálu – ubrousků, pilin apod.)
  • rostliny napadené chorobami (mozaika tabáku, spála růžovitých, šarka slivoní, nádorovitost košťálovin, rez fazolová, bílá sklerotiniová hniloba salátu,), vykvetlé plevely
  • chemicky ošetřené materiály – zbytky barev, laků apod.
  • popel z uhlí, cigaret
  • prachové sáčky z vysavače
  • exkrementy masožravých zvířat
  • časopisy
  • plasty, sklo, kovy, kameny 
  • Zdroj - http://www.kompostuj.cz/vime-jak/jak-vyrabet-kompost/co-lze-kompostovat/

Jestli máte dotazy klidně pište. Pokud si nejste jistí rostlinou tak ji nikdy nesbírejte.

Plán zahradních článků
Zahradní inspirace jak na zahradu
Základy zahradničení jak do zahrady tak i na balkon
Vytrvalé rostliny pro začátečníky i do nehostiných míst
Jak pečovat o zahradu a nezbláznit se



Více na: https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/mate-v-zahrade-koprivy-zuzitkujte-je

2 komentáře:

  1. Zlatá pampeliška a kopřivy ... Ale tu bršlici jsem nikdy nezkoušela, docela by mě zajímalo, jak chutná. Já někde četla, že i ze slupek brambor se dají udělat parádní chipsy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych řekla salátově spíš slabší rukovala :D, ale maldá se dá jenom to chtělo odvahu zkusit to na poprvé. To znám, ale já si většinou říkám bůhví čím to hnojili.

      Vymazat